Inflyttning & utflyttning

Nu när du gjort allt klart, tillträdesdagen närmar sig och det snart är dags för dig att flytta till ditt nya boende. För att utflyttning och inflyttning ska gå smidigt finns det några saker att tänka på vid flytt. En del flera månader i förväg och andra exakt på flyttdatumet. Här får du en enkel checklista för flytt.

Anlita flyttfirma eller flytta själv

Att packa ner och packa upp är något som många kanske gör själv. Om man flyttar från ett litet bohag kanske man inte har så mycket saker att flytta. Då kan det vara enkelt att göra själv utan allt för stort eller många flyttlass.

Om man däremot flyttar från en stor villa till en annan kan det vara väldigt skönt att leja bort flytten till en flyttfirma. Det finns olika lösningar där man kan köpa allt från nerpackning i flyttlådor till uppackning.

Inflyttning och utflyttning

Vanligast är nog att man bara köper själva flyttandet. Man packar ner sina prylar själv i flyttkartonger. Flyttfirman kommer sen och hjälper till genom att bära flyttlådor, möbler osv till flyttbilen. Sen går flyttlasset och du tar dig själv till din nya bostadsadress.

Se till att jämföra priser från flera olika flyttfirmor. Priset varierar mycket beroende på hur många personer som kommer. En normal husflytt brukar man kunna klara på tre personer som bär möbler och flyttkartonger. Begär offert och ett fast pris.

Något som brukar kosta extra är om man har ett stort och tungt piano. Berätta det redan när du tar in offerter.

Om du vill flytta själv men inte har en tillräckligt stor bil eller släp kan du hyra en flyttbil.

Flyttstädning

När allt är utflyttat är det dags för kanske den tråkigaste biten i hela flyttandet, flyttstädningen. Nästan alla tankar går till det nya boendet, hur man ska inreda, vad man ska köpa nytt och man vill komma på plats.

Att då bege sig till det gamla boendet för att flyttstäda kan kännas motigt. Vill man och har råd kan man köpa flyttstädningen från en städfirma.

Abonnemang

De abonnemang som hörde till ditt gamla boende måste du antingen säga upp eller flytta med. Har du till exempel fast telefoni kan du kontakta din teleoperatör och meddela att du ska flytta. Du kan då antingen stänga ner ditt nuvarande abonnemang eller be om att flytta ditt telefonnummer till din nya adress. En flyttavgift kan tas ut.

Bredband är också något man behöver säga upp i god tid. Många använder tre månaders uppsägning så det är inget man kan göra i sista minuten om man vill undvika onödiga kostnader.

Hemförsäkringen brukar gå fort att ändra. Det som kan vara bra för dig som ska flytta är att kolla vad som gäller vid skador under själva flytten. Har du något av särskilt stort värde finns det särskilda transportförsäkringar att teckna.

El, vatten och sopor

Om du flyttar från ett hus är det bra att göra en sista avläsning av el- och vattenförbrukning själv. Slutavläsningen gör du sista dagen på både elmätaren och vattenmätaren.

Du behöver också säga upp ditt elavtal i god tid och teckna nytt för ditt nya boende. Om du flyttar till ett hus är det också bra att göra en avläsning av mätarställningar i huset du flyttar in i.

Sopor är inget du behöver tänka på om du flyttar till en lägenhet. Då ingår det i lägenhetsavgiften. Om du däremot flyttar till hus är det bra att kolla med kommunens sophantering ett par veckor före flytten. Det brukar finnas olika storlekar på kärl och olika grader av service.

Adressändring och eftersändning av post

På hemsidan adressandring.se kan man anmäla sin flytt gratis. Genom att göra den där kommer flera av Sveriges myndigheter automatiskt få information om byte av adress.

Adressändring vid flytt, brevlådor med namn

En anmälan via Adressändring gör också att du automatiskt får en ny folkbokföringsadress hos Skatteverket. Din ändring bör du göra cirka 1-2 veckor före flytten. Minsta fyra vardagar skriver de bland sina vanliga frågor och svar kring adressändring.

Om du vill ha posten eftersänd till din nya adress kan du beställa det i samband med anmälan. Det kostar några hundralappar men gäller i ett helt år. Då hinner du meddela alla som skickar dig post till din gamla adress.

Se till att sätta upp ditt namn på dörren/postlådan till ditt nya hem. Det underlättar för brevbäraren när ett nytt namn helt plötsligt dyker upp på hans/hennes runda.

Om du flyttar till lägenhet – tänk på att ha lägenhetsnummer till hands när du gör din anmälan. Det består av fyra siffror, till exempel 1202.

Flyttbidrag för ny anställning

Från 1999 fram till 1 september 2015 kunde man söka bidrag för att täcka kostnader i samband med flytt. Flyttbidraget kunde sökas för den som sökt jobb en längre tid på sin bostadsort men tvingats söka sig längre bort och där fått jobb.

Ett bidrag som fortfarande finns kvar är för att täcka kostnader kring resor för arbetsintervjuer. Det är ett bidrag man kan söka hos Arbetsförmedlingen och gäller för arbeten inom Sverige eller i ett annat EU/EES-land.

För att kunna söka ersättning för resa och logi i samband med intervju måste anställningen finnas upplagd på Platsbanken och man måste vara anmäld hos Arbetsförmedlingen. Läs mer om det här.

Det finns arbetsgivare som ställer upp med flyttbidrag. För dig som ny anställd kan utgifter som packning, transport och uppackning ingå. Även din och din familjs resa till den nya bostadsorten kan ingå i bidraget. Flyttbidraget från arbetsgivaren är skattefritt för dig.


Det var sista delen i vår guide kring bostadsköp. Hoppas att du ska trivas i ditt nya boende!